The Girl on the Train
6.6 (میانگین رآی 82,287 نفر)
48 نمره منتقدین
6.6 امتیاز کاربران (10 رای)
  • نامزد بهترين بازيگر نقش اصلي زن از BAFTA Film Award
دیدن ادامه لیست جوایز ...

The Girl on the Train ( 2016 )

تاریخ انتشار :2016/10/07
ریچل زن مطلقه و دائم الخمری است که هنگام رفت و آمد توسط قطار از طریق پنجره، زندگیِ زوج جوانی به نام اسکات و مگان را مشاهده می کند و معتقد است که آنها یک زوج ایده ال و خوشبخت هستند. اما ریچل بزودی متوجه می شود که مگان مفقود شده و حال، بازجویی ها از وی در دستور کار قرار گرفته. این در حالی است که ریچل هیچ چیز را به خاطر نمی آورد...
The Girl on the Train
  • توضیحات :

    نسخه اختصاصی mHD اضافه شد.

    کیفیت: BluRay 1080p mHD حجم : 5.9 گیگابایت رزولوشن: 1920x800 انکودر: NightMovie
    کیفیت: BluRay 720p mHD حجم : 3.6 گیگابایت رزولوشن: 1280x544 انکودر: NightMovie
    کیفیت: BluRay 1080p حجم : 1.6 گیگابایت رزولوشن: 1920x800 انکودر: NightMovie
    کیفیت: BluRay 1080p حجم : 1.6 گیگابایت رزولوشن: 1920x800 انکودر: Ganool
    کیفیت: BluRay 1080p حجم : 2.19 گیگابایت رزولوشن: 1920x800 انکودر: ShAaNiG
    کیفیت: BluRay 1080p x265 حجم : 850 مگابایت رزولوشن: 1920x800 انکودر: NightMovie
    کیفیت: BluRay 720p حجم : 951 مگابایت رزولوشن: 1280x544 انکودر: Ganool
    کیفیت: BluRay 720p حجم : 800 مگابایت رزولوشن: 1280x544 انکودر: NightMovie
    کیفیت: BluRay 720p حجم : 1.1 گیگابایت رزولوشن: 1280x544 انکودر: ShAaNiG
    کیفیت: BluRay 720p x265 حجم : 425 مگابایت رزولوشن: 1280x544 انکودر: NightMovie
    • user3-4263
      آیا این نقد برایتان مفید بود ؟
      user3-4263
      پنجشنبه, 16 دی 1395 ساعت 20:50
      • داستان کلی :
      • نقش آفرینی بازیگران :
      • موسیقی متن :
      • جلوه های ویژه :
      • تأثیرگذاری :
      نقاط قوت
      • امیلی بلانت
      نقاط ضعف
      کتاب « دختری در قطار » نوشته پائولا هاوکنیز در سال 2015 منتشر شد و توانست به فروش فوق العاده ای دست پیدا کند و برای هفته های متوالی در صدر محبوب ترین کتابها قرار بگیرد و میلیون ها نسخه از آن در مدت زمان کمی به فروش برسد. این کتاب در ایران نیز محبوبیت بسیاری دارد و با ترجمه خانم محبوبه موسوی، به چاپ چهارم هم رسیده است. در اقتباس سینمایی از این کتاب امیلی بلانت در نقش اصلی فیلم ظاهر شده و البته از لحاظ ظاهری متفاوت با آنچه هست که در کتاب شرح داده شده بود.

      ریچل (امیلی بلانت) زن مطلقه و دائم الخمری است که هنگام رفت و آمد توسط قطار از پنجره زندگی زوج جوانی به نام اسکات ( لوک ایوانز ) و مگان ( هیلی بنت ) را رویت می کند و معتقد است که آنها یک زوج ایده ال هستند و تمام خوشبختی های دنیا در زندگی شان وجود دارد. ریچل که چندان تعادلی در رفتار و تحلیل هایش ندارد، بزودی متوجه می شود که مگان مفقود شده و حال، بازجویی ها از وی در دستور کار قرار گرفته. این در حالی است که ریچل هیچ چیز را به خاطر نمی آورد و...

      « دختری در قطار » در نگاه اول شباهت های فراوانی به داستان « دختر گمشده » دارد و حتی خوانندگان کتاب نیز معتقد بودند که دنیای این دو کتاب مکمل یکدیگر هستند و خواندنشان به موازات هم می تواند به درک بهتر زندگی برای مخاطب بینجامد. حال که نسخه سینمایی هر دوی این داستان ها ساخته شده، راحت تر می توان شباهت های دو اثر را در سینما بررسی کرد.
      در نسخه سینمایی « دختری در قطار » همانند آنچه که کم و بیش در « دختر گمشده » ( حداقل تا نیمه فیلم ) دیده بودیم، فیلم با توضیحات راوی پیش می رود و البته تماشاگر ابداً نمی داند که راوی داستان در مورد اتفاقات فیلم صادق است یا صرفاً در حال بازی با موقعیت و چیدن پازل هایی توسط ذهن معیوبش. اما مشکل فیلم جدید تت تیلور اینجاست که راوی داستان که تک گویی های بسیاری دارد، از نیمه فیلم به بعد توجه تماشاگر را از دست می دهد چراکه صحبت هایش بی محل هستند و مخاطب نیازی نمی بیند که هر لحظه فریب بخورد، تعلیق ناامید کننده فیلم نیز تماشاگر سینما را از خود می راند. « دختری در قطار » قرار است بیانگر داستان زندگی تیره زنانی باشد که دچار ضربه های روحی شده اند و ما باید این خلاصه وضعیت تک خطی را در قالب یک داستان مشاهده نمائیم اما فیلم با مد نظر قراردادن دیدگاه این زنان از زاویه اول شخص باعث پیچ و تاب خوردن بی جهت فیلمنامه گردیده تا از هدف اصلی خود دور شود.

      تغییر زاویه دید فیلم از سوی زنان مختلف که البته هیچکدام از آنان صداقتی درشان وجود ندارد و مخاطب می بایست با داده های احتمالاً اشتباه از آنان پازل فیلم را تکمیل کنند، نه تنها کمکی به درک بهتر دنیای این زنان نکرده بلکه باعث شده تا جزئیات بخش زیادی از داستان به هدر برود. در واقع تیلر سعی کرده تا جایی که امکان دارد به کتاب وفادار بماند اما فراموش کرده که ابداً نمی توان جزئیات نوع روایت داستان در یک کتاب را عیناً در سینما مورد استفاده قرار دارد و لازم است در این میان کمی هم المان های سینمایی که در خدمت قصه پردازی و سینما باشند.
      متاسفانه تمام پیچیدگی های بیهوده اقتباس سینمایی « دختری در قطار » در حالی اینچنین شکل گرفته که تمرکز کتاب بیشتر بر تجربیات درونی زنان از مشکلات زندگی شان بوده و قصه اصلی حتی در مقایسه با « دختر گمشده » نیز جذابیت ویژه ای ندارد و سرانجام آن نیز ساده و قابل حدس می باشد. این پایان بندی در نسخه سینمایی نیز وضعیت به مراتب ساده تری را تجربه می کند تا فیلم در نقطه مقابل آنچه باشد که می خواسته از انتقال تجربیات سه زن به مخاطب برسد. تیلر در طول داستان تلاش کرده تا با تکیه بر انواع و اقسام فلشبک ها و روایت اول شخص، پیچیدگی ذهن زنان را به مخاطب منتقل نماید اما در نهایت همه چیز بسیار ساده به پایان می رسد و البته هیچ نشانی هم از درک بهتر دنیای زنان نصیب تماشاگر نمی شود.

      در این میان شاید نکته برجسته فیلم بازی امیلی بلانت باشد که توانسته باشد در آشفتگی های فیلمنامه ، تصویری قابل باور از زنی الکلی که تسلطی بر زندگی و افکارش ندارد ترسیم نماید. بلانت به خوبی توانسته پرتره زنی را ترسیم کند که برای رسیدن به پاسخ نهایی مجبور است راه پر پیچ و خمی را طی نماید. دیگر بازیگران فیلم از جمله لوک ایوانز و هیلی بنت نیز اگرچه صحنه را از آن خود نمی کنند، اما انتخاب خیلی بدی هم برای فیلم نبوده اند
      « دختری در قطار » بر خلاف کتاب، ناتوان از انتقال حس شخصیت اصلی داستان به مخاطبش است. تت تیلر در این اقتیاس سینمایی نتوانسته دنیای ویران ذهنی ریچل را به خوبی برای مخاطب سینما ترسیم نماید و نحوه روایت داستان و وفاداری بیش از حدش به کتاب نیز مزید بر علت شده تا « دختری در قطار » نه شبیه به کتاب باشد و نه فیلم. عدم یکپارچگی در روایت داستان ظاهراً قرار بوده منجر به تفکر عمیق مخاطب گردد اما اشتباهات محاسباتی کارگردان باعث شده تا « دختری در قطار » در نهایت تجربه کسل کننده ای باشد.. منتقد : میثم کریمی..منبع کپی مووی مگ
    • necromancer
      آیا این نقد برایتان مفید بود ؟
      necromancer
      پنجشنبه, 09 دی 1395 ساعت 22:29
      • داستان کلی :
      • نقش آفرینی بازیگران :
      • موسیقی متن :
      • جلوه های ویژه :
      • تأثیرگذاری :
      نقاط قوت
      • بازی امیلی بلانت
      نقاط ضعف
      اگرچه "دختری در قطار" تریلر(هیجان‌انگیز) قابل توجهی است، اما نمی‌توان از ضعف‌های آن چشم‌پوشی کرد. یک فیلم کم‌هزینه‌ی سرگرم‌کننده که مسلما تماشاگران کم اعتنای پاپ‌کورن دوست را راضی خواهد کرد. ولی به عنوان یک تریلر هیچکاکی (فیلم با الهام از "پنجره عقبی" هیچکاک است) ناامیدکننده است. این فیلم را نمی‌توان بهترین اقتباس ممکن از رمان پرفروش "پائولا هاوکینز" قلمداد کرد (ساختار رمان چالش‌برانگیز است). با این حال نسخه‌ی تصویری که توسط "ارین کرسیدا ویلسون" نوشته و "تیت تیلور" را در مقام کارگردان می‌بیند، ناکام مانده‌است. قالب کلی اثر ایراد دارد. فیلم مسئله‌ی "راوی غیر قابل اعتماد" را پیش می‌کشد که به طور ناشیانه‌ای اجرا می‌شود و بالکل از تعلیق دور است. همچنین در انتخاب راوی گیج شده‌است و نمی‌داند که باید روایت را از دید قهرمان داستان پیش ببرد یا یک دانای کل بی‌خاصیت. حتی فلش‌بک‌ و فلش‌فورواردهای فیلم هم قاعده‌ی درستی ندارند. "دختری در قطار" آشفته است؛ اما یک آشفته‌ی جذاب.


      "دختری در قطار" می‌خواهد در فضای "دختر گم‌شده" سیر کند، ولی هرگز نمی‌تواند به دید و پیچش‌های شخصیتی فیلم محصول 2014 دیوید فینچر نزدیک شود. به نوعی می‌توان گفت شرم‌آور است چون "دختری در قطار" می‌توانست بازگویی جدیدی از "راشامون (فیلم محصول 1950)" باشد، اما هرگز نمی‌تواند به اتفاقات سوال‌برانگیز به طرز جالبی پاسخ بدهد. فورا مشخص می‌شود که بعضی از صحنه‌ها از دید زنی که درگیر با مشکلات مستی گیج‌کننده‌اش است احتمالا واقعیت ندارد و بعدا با دوباره نشان دادن آن صحنه‌ها در فیلم، حقیقت آشکار می‌شود. فیلم می‌توانست با مردّد نگاه داشتن مخاطب تا اواخر داستان، جذاب‌تر باشد. هیچ جایی از فیلم نیست که ما شگفت‌زده شویم؛ همه‌ی پیچش‌ها به ساده‌ترین شیوه ارائه شده‌اند و در راستای تایید گمان مخاطب است.

      با گره‌گشایی از ترتیب پیچاپیچ وقایع زمانی، با کاراکتر اصلی فیلم "ریچل (امیلی بلانت)" که هر روز هفته برای رفت و آمد سوار قطاری در شهر نیویورک می‌شود، آشنا می‌‍شویم. در حین مسیر یک خانه‌ی بخصوصی، توجه او را جلب می‌کند. در آن خانه خانم بلوند زیبا "مگان (هلی بنت)" و شوهرش "اسکات (لوک اوانز)" که به نظر ریچل زوج ایده‌آلی هستند، زندگی می‌کنند. هر بار که ریچل آن‍ها را می‌بیند به ظاهر زندگی عاشقانه خوبی دارند و آن‌ها را الگویی برای تخیلات عاشقانه‌ی خود می‌کند در حالی که هیچ‌وقت با آنان ملاقاتی نداشته‌است. یک روز ریچل، در یک نظر مگان را در حال بوسه با روانشناسش "دکتر ابدیک (ادگار رامیرز)" می‌بیند و حس می‌کند او در حال خیانت به شوهرش است. ما درمی‌یابیم که ریچل زمانی در خانه‌ای نزدیک مگان و اسکات ساکن بوده قبل از این که اعتیاد به الکل ازدواجش را به نابودی بکشاند. اکنون همسر سابقش "تام (جاستین ثرو)" با همسر جدید خود "آنا (ربکا فرگوسن)" در آن خانه زندگی می‌کنند. هنگامی که ریچل تصمیم می‌گیرد با خیانت احتمالی مگان مقابله کند، متوجه می‌شود که مگان شب‌هنگام طی اتفاقاتی رمزآلود ناپدید شده و اوضاع پیچیده‌تر می‌شود. و سپس به علت مصرف زیاد الکل، ریچل اتفاقات آن شب را به خاطر نمی‌آورد.


      "دختری در قطار" حوصله‌سربر نیست و با مانورهای زیرکانه‌اش در روایت داستان در این دوره‌ی شش ماهه، می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. می‌خواهد شبیه تریلرهای ماندگار باشد. حال و هوای "غریزه اصلی" را دارد(اگرچه تیت تیلور استعداد "پل ورهوفن" را ندارد). متاسفانه مضامین نهفته‌ی داستان درباره‌ی تقابل مشاهدات و واقعیت، خام باقی ‌می‌ماند. قصه‌ی فیلم که بیانگر میزان تفاوت دیدگاه ریچل از زندگی مگان و اسکات نسبت به واقعیت است، خوب پیش می‌رود اما طبق سنت ژانر تریلر سریعا خلاصه می‌شود. فیلم مطابقت‌های زیادی با "پنجره عقبی دارد"... به همین ترتیب، نیازی نیست که ما خاطرات در حین مستی ریچل را رمزگشایی کنیم، چون فیلم به طرز کاملا راه‌گشایی نسخه‌های جامعی از اتفاقات را برای ما به نمایش می‌گذارد.


      عملکرد "امیلی بلانت" قوی و دلسوزانه است و به جای نمایش شخصیت قربانی عذاب دیده، نقش یک مجنون طرح ریز را ایفا می‌کند. بازی بلانت بهترین بخش فیلم است (همچنین این نقش به نحوی تداعی‌گر کاراکتر متزلزل او در فیلم "تابستان عشقی من" بود). سایر بازیگران در دام کلیشه‌ای قابل انتظار دست و پا می‌زنند. "جاستین ثرو" در نقش همسر سابق ریچل، "ربکا فرگوسن" به عنوان همسر جدید و خودشیفته‌ی تام و "هلی بنت" به عنوان زن اغواگر همه دچار کلیشه‌اند.


      به عنوان یک فیلم سطحی یک‌بارمصرف سرگرم‌کننده، "دختری در قطار" به هدفش رسیده است. می‌توان گفت،فیلم ارزش تماشا دارد و هنگامی که داستان زندگی غمناک قهرمان داستان آشکار می‌شود، بیننده با وی همدردی می‌کند. از طرفی دیگر، تعداد زیادی از طرفداران منتظر برای فیلم، درباره‌ی انتخاب‌های "ویلسون" نویسنده فیلمنامه (کسی که با الهام از "ناتالی (فیلم فرانسوی محصول 2003)"، "کلویی (محصول 2010)" را به طرز ناشیانه‌ای نوشت) و کارگردان "تیت تیلور" (کسی که بهترین فیلم کارنامه هنریش "خدمتکار" است و تجربه ساخت تریلر را ندارد) کنجکاو بودند. "دختری در قطار" از چارچوب خارج نمی‌شود و لنگان لنگان خود را به مقصد می‌رساند.

      منبع: نقد فارسی

عناوین مشابه

Prometheus (2012)
7
یک تیم مکتشف سرنخی از ریشه های انسان در زمین پیدا میکنن، که باعث میشه اونا رو به تاریک ترین گوشه و کنار جهان بکشونه و اونا مجبور میشن برای نجات آینده انسان جنگ های وحشتناکی در آنجا انجام بدن اما…
لیست جوایز
  • نامزد بهترين بازيگر نقش اصلي زن از BAFTA Film Award